אירועים

פתיחת שתי תערוכות חדשות במרכז לאמנות עכשווית

האירוע ייחל בעוד:
על האירוע:

אנה גרינבנד | מֵעֵבֶר - תערוכת יחיד
איתן בן משה | וַיִּפְגַּע - תערוכת יחיד ופסל חוץ


פתיחה: יום שישי, 5.5.23, בשעה 11:00
אוצרת: לאה אביר
המרכז לאמנות עכשווית בערד- בן יאיר 28, מתנ"ס ערד, קומה א'
שעות פתיחה: ד', ה', 9:00-13:00 16:00-20:00, שבת 11:00-14:00

 

המרכז לאמנות עכשווית בערד שמח לבשר על פתיחת שתי תערוכות חדשות בגלריה:

תערוכת יחיד לאנה גרינבנד ותערוכת יחיד לאיתן בן-משה, הכוללת פסל חוץ חדש על סף המדבר.

תהליך שיפוץ הגלריה בחסות ארט-מד ישראל ממשיך אף הוא, לקראת פרויקט "ערד מינט סיטי" שיושק בכנס מאוחר יותר השנה (לפרטים נוספים: ליהיא- 054-4745372)


תערוכת היחיד של איתן בן-משה מתרחשת בשני מרחבים, שהקשרים ביניהם רבים ומסובכים והם מפתח לקיומו ולהתפתחותו של המרכז לאמנות עכשווית בערד. במהלך השנים האחרונות, האמן שהה בעיר פעמים רבות, כשהוא מקדיש את זמנו לשיטוט, צילום ורישום, ולמפגשים מקריים עם אדם ועם סביבה. תהליך זה הוליד פסל חוץ חדש בשם Stargate, המוצב באזור טיילת מואב, בסמוך לדרך שמובילה למצפור גרני ואל המדבר שממזרח לעיר. בתערוכה בגלריה מוצג תיעוד של הפסל ועבודות נוספות של האמן, שממקמות את הפסל בתוך גוף העבודות שלו ומרחיבות את משמעויותיו.
בן-משה נודע, בין השאר, בפסלי החוץ שלו - המוזמנים והבלתי-מוזמנים.

הפסל החדש מפגיש את הפרקטיקה, האסתטיקה והאתיקה שלו כאמן עכשווי עם אלה של פיסול החוצות המונומנטלי בברזל ובבטון, שנוצר בערד ובסביבתה החל משנות השישים של המאה הקודמת. מלבד פסלו הידוע של יגאל תומרקין במצפור ערד, חשוב לציין גם את פסל הפלדה האדום של ישראל הדני ברכס כידוד, "שער אל המדבר", אחד מסדרה של פסלי "שערים" שהקים האמן בערים שונות בארץ ומחוצה לה.

פסלו של בן משה אף הוא שער, אולם כבר כותרתו ממקמת אותנו במחוזות בדיוניים, חלליים, חייזריים. "שער הכוכבים" הזה הוא שילוב ייחודי של מטאפיזיקה ומיסטיקה עכשוויות עם אתיקה וחומרים שהם רק מהעולם הזה: מסונתזים, מלאכותיים, מתחזים. הפסל הזה לא מנפח חזה אל מול מרחב ריק או אוטופי, אלא מייצר רגע אחד של נוכחות במרחב פצוע, דרוך ומלא חיים.

בתערוכה מוצגות עבודות מן הסדרה "ערי פנטזמגוריה": קולאז'ים דיגיטליים מטופלים, שנראים במבט ראשון כמו מפות כוכבים. למעשה, אלה תמונות שהאמן מצא ברשת והרכיב יחד: תצלומים של צלמים חובבים מערים מאוכלסות בצפיפות כמו בייג'ינג, מוסקבה ושאנגחאי. על אף שהערים הצפופות רחוקות שנות אור מגרמי השמיים, הן מתגלות בעולם הדיגיטלי כגלקסיות ארציות או מפות קוסמיות, שהקולאז' מייצר בהן שערים ופתחים חדשים.

"מֵעֵבֶר" היא תערוכת יחיד ראשונה לאמנית אנה גרינבנד מאז התיקה את מקום מגוריה לערד לפני כשלוש שנים, לאחר ששהתה בתכנית הרזידנסי של המרכז. התערוכה כוללת עבודות ווידאו, סאונד וצילום, השזורות יחד לכדי הצבה אחת, עולם שבו הצופה נטמעת. העבודה המרכזית משחזרת נסיעה בכביש 3199, המחבר בין ערד לחורבות מצדה ולמרגלותיו ים המלח. היא מתרחשת בשעת דימדומים, כך שהמכונית חוצה את הכביש בזמן שהיא חוצה מהיום אל הלילה. הנסיעה מתעתעת ורומזת למצבי תודעה משתנים – לעתים היא נדמית כנסיעה ממשית ולעתים היא הופכת למסע חלומי. עיניה של האמנית מלוות את הנסיעה: האם היא נוהגת או נוסעת? מובילה או מובלת?

בחלל התערוכה פזורות מספר עבודות סאונד, בהן עבודה שיצרה האמנית בשיתוף בן זוגה ושותפה ליצירה, איגור צינבוי: רדיו עם חמישה ערוצים, שכל תחנה בו משדרת שיר שהקליטה במהלך השנים האחרונות - תפילה טיבטית לשדים, שיר בדואי על זאב, עיבוד לגירסה החסידית של מזמור פסח ״והיא שעמדה״ֿ ועוד. הצופה מוזמנת להתיישב בכיסא הנהג ולבחור תחנה, וכך לעצב את הנוף הקולי המתחלף של התערוכה.
המושג "מֵעֵבֶר" שבכותרת התערוכה מתאר את חוויית הנסיעה בכביש 3199, שבעבור האמנית היא חווייה על-חושית, מיסתורית או מיסטית; אירוע שיש בו אימה, פליאה והתפעמות. באמצעים חושיים שונים, המושפעים גם מייצוגים קולנועיים ותיאטרליים, האמנית מפרקת את החווייה וכך מקרבת אותה - בעבורה ובעבור הצופה.

איתן בן-משה (נ. 1971) חי ועובד בתל אביב. הוא בוגר לימודי ההמשך באמנות של אקדמיה בצלאל ומרצה בבצלאל ובמכללת שנקר. הוא פועל בפיסול, מיצב, מדיה דיגיטלית ווידיאו, ועבודותיו מוצגות בתערוכות רבות ברחבי העולם. במהלך השנים, יצר בן משה מספר עבודות סביבה מוזמנות במקומות שונים בישראל, וכן הציב פסלי חוץ בלתי-מוזמנים במהלכי גרילה.

אנה גרינבנד (נ.1982 באוקראינה, חיה ועובדת בערד) היא אמנית רב-תחומית בוגרת בצלאל ובית הספר לתיאטרון בובות. החל משנת 2016 היא יוצרת בשיתוף בן זוגה איגור צינובוי, תחת השם "איגור ואנה", יצירות תיאטרון חזותי שמשלבות סוגי מדיה שונים, הנפשה ומיצג.

 

תמונה:
אנה גרינבנד, ללא כותרת, פריים מתוך וידיאו, 2023


 

לחצו למילוי פרטים וקבלת מידע נוסף:
שם: מייל:
טל: